Het jaar 2024 is bij Ingressus goed afgesloten met de nodige en bekende eindejaarsdrukte. Nadat vrijwel iedereen een paar dagen heeft kunnen bijkomen zijn we op de 6e januari gestart met een gezellige Nieuwjaarslunch.
En daarna meteen weer van start, want we hebben leuke projecten op het programma en zitten daarnaast ook zelf vol plannen, waaronder het organiseren van een klanten & supportdag.
Het is altijd fijn als een project naar tevredenheid is afgerond. Voor de Zeeuwse bibliotheek hebben we net voor het einde van het jaar de collectie boeken die in de Vleeshal/Centrum voor hedendaagse kunst zijn opgenomen, compleet gecatalogiseerd.
Verder zijn wij verheugd dat wij voor de mediatheken van de Hanze hogeschool Groningen opnieuw de boeken mogen aanschaffen, inclusief het catalogiseren in hun bibliotheeksysteem en het kastklaar verwerken ervan.
Ingressus is afgelopen jaar voor diverse taken en zaken gevraagd om hulp en advies. De inhoud en aard van ondersteuning is daarmee zichtbaar breder en diverser geworden. Ook bij erfgoedinstellingen zoals bij het Stadsarchief Delft heeft Ingressus haar diensten en kennis ingezet. Daar gaan we komend jaar ook gewoon mee door.
Zijn we druk? Ja. Worden we blij van nieuwe opdrachten? Zeker! Kijk komende maanden gerust op onze website voor afgeronde projecten die mogelijk ook voor uw organisatie en bibliotheek relevant kunnen zijn.
Ik kom graag met u in contact.
Annuska Graver
Algemeen directeur Ingressus
Goed nieuws: ons ServiceDesk-team groeit! Daarom zijn wij op zoek naar een nieuwe collega. Mogelijk heeft u de vacature al voorbij zien komen op LinkedIn of op onze website. Zodra we een geschikte kandidaat hebben gevonden, brengen we u uiteraard op de hoogte.
Noteer alvast in de agenda: dit jaar organiseren we weer een inspirerende dag voor onze supportklanten op 10 april bij Amsterdam School of Real Estate (ASRE) in Amsterdam!
Tijdens deze dag lichten we onder andere de voortgang van X-ref 6 en vernieuwingen in de app toe. Daarnaast geven we een inkijkje in de grote update voor HAN die later dit jaar gepland staat. Verwacht boeiende demonstraties, een kijkje in de keuken bij de Vastgoedbibliotheek en veel ruimte voor vragen. Houd uw mailbox in de gaten voor de officiële uitnodiging!
Naast de supportdag organiseren we dit jaar meerdere X-ref klantendagen op diverse locaties in het land. Tijdens deze sessies praten we u bij over de nieuwste ontwikkelingen binnen X-ref en krijgt u de kans om mee te denken over de toekomst van X-ref 6. We horen graag uw feedback op de huidige versie en uw wensen voor verdere verbeteringen.
Houd uw mailbox in de gaten voor meer details en data! We hopen u daar te zien!
Bij Ingressus investeren we veel in de beveiliging van onze software, hosting en de kennis van onze medewerkers. Onze collega Rody Jordens heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar kwetsbaarheden in het OAI-PMH-protocol (gebruikt voor uitwisseling van metadata tussen systemen), als onderdeel van zijn opleiding Cyber Security Engineering.
Dit protocol, bedoeld voor de uitwisseling van metadata tussen repositories, onderscheidt zich door eenvoud en standaardisatie, wat zorgt voor interoperabiliteit. X-ref ondersteunt dit protocol al jaren voor het ophalen van metadata bij andere partijen en in X-ref 6 is het ook mogelijk om zelf metadata te delen met andere partijen. De eerste toepassing hiervan is de TNO repository
Het onderzoek richtte zich op het identificeren en mitigeren van kwetsbaarheden binnen OAI-PMH en aanvallen die voortkomen uit zwakke configuraties en gebrekkige validatie.
Met behulp van de Design Science Research (DSR)-methodologie zijn theorie en praktijk gecombineerd om kwetsbaarheden systematisch te analyseren en oplossingen te ontwikkelen.
Tijdens het onderzoek zijn twee generieke artefacten ontwikkeld: een OAI-PMH-specifieke fuzzer en een sanitizer. De fuzzer identificeert invoer- en verwerkingskwetsbaarheden, terwijl de sanitizer verdachte invoer neutraliseert of blokkeert.
Beide tools zijn toepasbaar ongeacht de software implementatie van de repository.
In april 2023 zijn we gestart met de verwerking van de zogenaamde 'Vleeshal collectie' voor de ZB, de bibliotheek van Zeeland. Een bijzondere collectie (hedendaagse) kunstboeken van in totaal 3200 te verwerken banden. Deze verwerking is eind 2024 afgerond.
Na het formeel en inhoudelijk catalogiseren in het GGC importeerden we de gemaakte records in V-smart waar de lokale gegevens werden toegevoegd zoals signatuur, barcode en notities over genummerde of gesigneerde exemplaren.
Bijzonder prettig was dat de boeken van deze omvangrijke collectie in wekelijkse zendingen vanuit Zeeland naar kantoor in Rotterdam werden gestuurd waar wij ze rustig konden verwerken. Wekelijks stuurden we verwerkte boeken weer met de post terug.
Medio februari wordt het project met een bezoek aan Middelburg officieel afgesloten.
Sinds vorig jaar ben ik, Annuska Graver, namens Ingressus als adviseur voor de bibliotheek van het RIVM gestart. De bibliotheek gaat in 2025 verhuizen naar een nieuw pand, waarbij allerlei vraagstukken naar voren komen, zoals de juiste saneringscriteria.
Omdat naast een centrale collectie er ook sprake is van flink wat afdelingscollecties wordt de aanpak van een simpele sanering en verhuizing een kwestie van goed communiceren en tijdmanagement.
Daarnaast omvat de opdracht het opstellen van een concept beleidsplan voor de bibliotheek voor de komende jaren en daarin ook de digitale dienstverlening verder te optimaliseren.
Het leuke is dat alle aspecten van het huidige bibliotheekwerk voorbij komen: van de aanpak van fysieke sanering tot aan het meedenken over een nieuw systeem voor onderzoeksoutput en de rol van de bibliotheek daarbij. Dat deze rol verandert is evident en beweegt steeds meer naar een innovatieve kennisafdeling.
Een boeiende reis waar ik deel van mag uitmaken.
Ingressus ondersteunt al jaren een groot aantal bibliotheken in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) met software en support. Sinds het najaar van 2024 is onze dienstverlening verbreed bij GGNet in Warnsveld (bij Zutphen). Door het vertrek van de informatiespecialist was de Vakbibliotheek niet meer bemand.
GGZ instellingen hebben ook een taak om psychiaters, psychologen en verpleegkundigen op te leiden en hierbij is een beschikbare bibliotheekvoorziening een harde eis. Dit was de achtergrond van het verzoek van GGNet. Ingressus vult deze taak nu in door het detacheren van een medewerker die de dienstverlening van de Vakbibliotheek weer heeft opgestart. Het is bijzonder om te zien hoe deze dienstverlening gemist werd en door de kenniswerkers van GGNet weer intensief en enthousiast gebruikt wordt.
De GGNet directie heeft Ingressus ook gevraagd om een advies te schrijven over de toekomstige ontwikkeling en positionering van de Vakbibliotheek. Deze rapportage is afgerond en behelst adviezen over het uitbreiden van de (digitale) dienstverlening, de interne positionering en promotie en de organisatorische structuur die hierbij voor een optimaal resultaat kan zorgen. De adviezen worden vanaf begin 2025 stapsgewijs in de praktijk gebracht.
Namens Ingressus voert Ger de Bruyn deze taak uit als adviseur.
Een twijfelachtige primeur bij Ingressus op kantoor deze week: we ontvingen een boek dat bleek geschreven door AI. Het is een bekend probleem dat grote verkoopwebsites overspoeld worden door automatisch geschreven boeken. Meestal zijn deze boeken er voor de oplettende koper nog wel uit te filteren. In dit geval was er meer aan de hand....
De titel van een bestaand boek is gebruikt met, voor de vorm, wel een kleine toevoeging: ‘everything you must know : a quick practical complete guide’. De niet-bestaande auteur heeft dezelfde achternaam als de auteur van het oorspronkelijke boek. Niet alleen door AI geschreven dus, maar ook nog eens plagiaat. Zo wordt het – op basis van de beknopte beschrijving van het boek bij aankoop – een stuk lastiger om zo’n boek te ‘ontmaskeren’!
Wat gaf het dan wél weg?
Het boek is uitgegeven in eigen beheer. Dat hoeft op zich niets te betekenen, maar is wel een aandachtspuntje: er zit geen uitgeverij tussen die kwaliteit waarborgt. Dat het geen ‘quick, practical’ en al helemáál geen ‘complete guide’ is, blijkt wel uit de tekst. De tekst bestaat volledig uit (vaak onvolledige) opsommingen die vaag en algemeen geformuleerd zijn, zonder concrete voorbeelden. Ook het gebruik van woorden als ‘essential’ en ‘crucial’ valt op.
Maar wat het gebruik van AI echt verraadt, zijn de ‘restjes’ van prompts die gebruikt zijn om het boek te schrijven. Een aantal keer begint een hoofdstuk met de woorden: ‘Of course!’ waarna een samenvatting volgt. Dat duidt erop dat de ‘schrijver’ een vraag heeft gesteld aan een AI-tool (bijvoorbeeld: ‘Can you summarize the rehabilitation process for me?’ waarop het antwoord volgt, met ‘Of course! The following summarizes the rehabilitation process…’). De inhoud van het boek heeft niets te maken met het oorspronkelijke boek.
Voor ons was een interessante casus om op ons bureau te hebben, en het zet ons aan om scherp en alert te zijn en blijven!