Ingressus heeft afgelopen jaar tijd gestoken in het vinden van de juiste strategie en visie met elkaar én met onze klanten in deze uitdagende tijd. Wij merken dat veel bibliotheken en kennisinstelling zoals gebruikelijk flink in beweging zijn. Dat tijd en geld daarbij als schaarste worden opgemerkt is geen verrassing. Samenwerken aan de toekomst is dan ook DE leidraad voor Ingressus. Projecten samen oppakken met ieders eigen kennis en expertise lijkt tot succesvolle innovatie te leiden in diensten en producten voor bibliotheken, groot of klein, al dan niet onderdeel van een kennisorganisatie. Daar gaan wij dus ook komende tijd, met een opgefriste website en vernieuwd logo, mee door.
Voor Ingressus is het afgelopen half jaar een drukke tijd geweest met projecten bij een divers aantal klanten, zoals de afronding van het verhuisproject bij de PTHU in Amsterdam en Groningen, de aflevering van een adviesrapport bij Paleis het Loo, diverse detacheringsprojecten die veelal verlengd zijn, de oplevering bij TNO van een repository en een onderzoek naar de inzet van en houding tegenover Open Educational resources. Deze laatste is een belangrijke bron in het hoger onderwijs, en de Haagse hogeschool bibliotheek wilde weten hoe docenten en studenten hierin staan en wat de rol van de bibliotheek kan zijn.
In 2023 en 2024 heeft Ingressus de bibliotheek van Paleis het Loo ondersteund. Door de verbouwing van Paleis het Loo kreeg ook de bibliotheek een nieuwe plek en doel: een inspirerende omgeving waar interne medewerkers elkaar ontmoeten, rustig kunnen lezen en inspiratie kunnen opdoen rondom thema’s van het Paleis.
Ingressus heeft ondersteunende werkzaamheden verricht, zoals het ontdubbelen, opschonen en aanvullen van metadata in het TMS registratiesysteem, waar de bibliotheekcatalogus een onderdeel van is. Hierdoor is een optimalisering van de collectie informatie gerealiseerd, waaronder een flinke aanvulling van auteurs- en uitgeversnamen. Achterstallige en nieuwe invoer van boeken maakte ook onderdeel uit van de opdracht.
Er is onderzoek gedaan naar een optimalisering van de signatuur, dan wel nummering van personen van het Huis van Oranje waarmee de bibliotheek verder kan. Ook de zoekfunctie van TMS is onderzocht waarbij gebruiksvriendelijkheid en toepasbaarheid binnen Paleis het Loo kunnen worden verbeterd.
We hebben een handleiding gemaakt voor een eventuele toekomstige bibliotheekmedewerker voor het invoeren van materialen in TMS (boeken/tijdschriften/rapporten/artikelen) met uitleg van gemaakte afspraken en richtlijnen hierover.
Daarnaast heeft Ingressus meegekeken en meegedacht in het proces van verhuizing en hoe een nieuwe opzet van de bibliotheek als Inspiratiezaal eruit kan zien.
Het was een mooie uitdaging in een bijzondere omgeving voor Ingressus!
In juni jongstleden was David Lankes in Nederland en wel op het symposium in 'de bibliotheek Oostland'. David Lankes is een Amerikaanse professor in bibliotheekwetenschappen en kan daar inspirerende lezingen over houden
Dit keer was het onderwerp de nieuwe bibliothecaris van nu, de zogeheten community librarian. Niet alleen in openbare bibliotheken komt deze term en functie veel voor, ook in andere sectoren binnen de bibliothecaire wereld krijgt deze rol veel aandacht. De conclusie van David Lankes was onder meer dat kennis pas echt tot ontwikkeling komt door het inzetten van communities. De bibliothecaris van nu moet toegang geven tot informatie, maar ook actief deze informatie delen en organiseren in zijn netwerk. Hij stelde prikkelende vragen zoals: wat doe je met je collecties richting je doelgroepen? En: als je fysieke collecties weggooit want doe je dan digitaal voor je community? Bibliotheken zitten in de kennisdeling-business en redden soms zelf levens volgens hem door de sociaal maatschappelijke rol die bibliotheken hebben.
Zijn mantra : slechte bibliotheken bouwen (alleen aan) collecties; goede bibliotheken bouwen aan diensten; relevante (uitstekende) bibliotheken bouwen aan communities. Iets om verder over te filosoferen.
Per 1 oktober stoppen wij met de dienstverlening die de afgelopen jaren in samenwerking met HowardsHome is opgezet. Dit betreft het nieuwsportaal en de dagelijkse nieuwsbrieven met relevant nieuws uit de medische sector. Actieve gebruikers van deze diensten zijn inmiddels op de hoogte gebracht. Er komt geen vervanging voor het nieuwsportaal en de nieuwsbrieven.
In de afgelopen jaren is de Vakliteratuur app geïntroduceerd als alternatief. Deze biedt ondersteuning voor nieuwsfeeds, tijd- en locatieonafhankelijke toegang tot de gelicenseerde bibliotheekcontent via Hidden Automatic Navigator, en de mogelijkheid om zelf nieuwsbrieven samen te stellen met de Redactietool. Bovendien kun je uitgebreide analyses uitvoeren op basis van artikelen in de app.
Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact op met de ServiceDesk.
Wij zijn volop bezig met de ontwikkeling van X-ref 6, dat volledig vanaf de basis opnieuw wordt opgebouwd. Recent heeft TNO een nieuwe repository ingericht met behulp van onze X-ref 6 software. Lees hun verhaal via deze link. De repository is openbaar en te bekijken via https://repository.tno.nl.
Naast de ontwikkeling van X-ref 6 zijn we ons aan het voorbereiden op de uitrol richting klanten. We zijn op zoek naar organisaties die geïnteresseerd zijn in het testen van deze nieuwe versie, bij voorkeur klanten die al (deels) gebruikmaken van het webbeheer in X-ref 5.
Geïnteresseerd? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
In de komende periode zullen wij enkele klanten die gebruikmaken van X-ref hosting benaderen voor een update van de X-ref client. Niet iedereen werkt momenteel met de nieuwste versie van de X-ref client software, en we willen dit gelijktrekken.
We zijn continu bezig met het evalueren en verbeteren van onze hostingomgeving bij Intermax. Dit jaar zullen we enkele aanpassingen doorvoeren in de hostingomgeving die direct invloed hebben op oudere versies van de X-ref client. Ons doel is om ervoor te zorgen dat alle klanten aan het einde van het jaar op de meest recente versie draaien.
Voor klanten die met Citrix werken, zijn we afhankelijk van de medewerking van hun ICT-afdelingen voor het opnieuw aanbieden van de geüpdatete X-ref clients. In het verleden is gebleken dat dit proces soms vertraging opliep doordat ICT-afdelingen hier pas later tijd voor hadden of helemaal niet reageerden. Om dit te voorkomen, stellen we de update dit keer verplicht, met als deadline 31 december.
Neem gerust contact op als je vragen hebt over de updateprocedure. Een korte uitleg is te vinden via deze link.