Ingressus headervideo thumb
ING icoon advies & support
advies & support
ING icoon software
software
ING icoon detachering
detachering
ING icoon hosting
hosting
ING icoon opleiding
trainingen
ING icoon shop
i - boekhandel

Terugblik 2024 en start 2025

Het jaar 2024 is bij Ingressus goed afgesloten met de nodige en bekende eindejaarsdrukte. Nadat vrijwel iedereen een paar dagen heeft kunnen bijkomen zijn we op de 6e januari gestart met een gezellige Nieuwjaarslunch. 
En daarna meteen weer van start, want we hebben leuke projecten op het programma en zitten daarnaast ook zelf vol plannen, waaronder het organiseren van een klanten & supportdag. 

Het is altijd fijn als een project naar tevredenheid is afgerond. Voor de Zeeuwse bibliotheek hebben we net voor het einde van het jaar de collectie boeken die in de Vleeshal/Centrum voor hedendaagse kunst zijn opgenomen, compleet gecatalogiseerd. 
Verder zijn wij verheugd dat wij voor de mediatheken van de Hanze hogeschool Groningen opnieuw de boeken mogen aanschaffen, inclusief het catalogiseren in hun bibliotheeksysteem en het kastklaar verwerken ervan.
Ingressus is afgelopen jaar voor diverse taken en zaken gevraagd om hulp en advies. De inhoud en aard van ondersteuning is daarmee zichtbaar breder en diverser geworden. Ook bij erfgoedinstellingen zoals bij het Stadsarchief Delft heeft Ingressus haar diensten en kennis ingezet. Daar gaan we komend jaar ook gewoon mee door. 
Zijn we druk? Ja. Worden we blij van nieuwe opdrachten? Zeker! Kijk komende maanden gerust op onze website voor afgeronde projecten die mogelijk ook voor uw organisatie en bibliotheek relevant kunnen zijn.

Ik kom graag met u in contact. 
Annuska Graver
Algemeen directeur Ingressus

Save the date: Supportdag 2025

Noteer alvast in de agenda: dit jaar organiseren we weer een inspirerende dag voor onze supportklanten op 10 april bij Amsterdam School of Real Estate (ASRE) in Amsterdam! 
Tijdens deze dag lichten we onder andere de voortgang van X-ref 6 en vernieuwingen in de app toe. Daarnaast geven we een inkijkje in de grote update voor HAN die later dit jaar gepland staat. Verwacht boeiende demonstraties, een kijkje in de keuken bij de Vastgoedbibliotheek en veel ruimte voor vragen. Houd uw mailbox in de gaten voor de officiële uitnodiging!

X-ref klantendagen 2025

Naast de supportdag organiseren we dit jaar meerdere X-ref klantendagen op diverse locaties in het land. Tijdens deze sessies praten we u bij over de nieuwste ontwikkelingen binnen X-ref en krijgt u de kans om mee te denken over de toekomst van X-ref 6. We horen graag uw feedback op de huidige versie en uw wensen voor verdere verbeteringen.
Houd uw mailbox in de gaten voor meer details en data! We hopen u daar te zien!

Onderzoek naar de beveiliging van het OAI-PMH-protocol

Bij Ingressus investeren we veel in de beveiliging van onze software, hosting en de kennis van onze medewerkers. Onze collega Rody Jordens heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar kwetsbaarheden in het OAI-PMH-protocol (gebruikt voor uitwisseling van metadata tussen systemen), als onderdeel van zijn opleiding Cyber Security Engineering.

Dit protocol, bedoeld voor de uitwisseling van metadata tussen repositories, onderscheidt zich door eenvoud en standaardisatie, wat zorgt voor interoperabiliteit. X-ref ondersteunt dit protocol al jaren voor het ophalen van metadata bij andere partijen en in X-ref 6 is het ook mogelijk om zelf metadata te delen met andere partijen. De eerste toepassing hiervan is de TNO repository

Het onderzoek richtte zich op het identificeren en mitigeren van kwetsbaarheden binnen OAI-PMH en aanvallen die voortkomen uit zwakke configuraties en gebrekkige validatie.
Met behulp van de Design Science Research (DSR)-methodologie zijn theorie en praktijk gecombineerd om kwetsbaarheden systematisch te analyseren en oplossingen te ontwikkelen.

Tijdens het onderzoek zijn twee generieke artefacten ontwikkeld: een OAI-PMH-specifieke fuzzer en een sanitizer. De fuzzer identificeert invoer- en verwerkingskwetsbaarheden, terwijl de sanitizer verdachte invoer neutraliseert of blokkeert.

Beide tools zijn toepasbaar ongeacht de software implementatie van de repository.

Verwerking Vleeshal collectie Zeeuwse bibliotheek

In april 2023 zijn we gestart met de verwerking van de zogenaamde 'Vleeshal collectie' voor de ZB, de bibliotheek van Zeeland. Een bijzondere collectie (hedendaagse) kunstboeken van in totaal 3200 te verwerken banden. Deze verwerking is eind 2024 afgerond.

Na het formeel en inhoudelijk catalogiseren in het GGC importeerden we de gemaakte records in V-smart waar de lokale gegevens werden toegevoegd zoals signatuur, barcode en notities over genummerde of gesigneerde exemplaren.

Bijzonder prettig was dat de boeken van deze omvangrijke collectie in wekelijkse zendingen vanuit Zeeland naar kantoor in Rotterdam werden gestuurd waar wij ze rustig konden verwerken. Wekelijks stuurden we verwerkte boeken weer met de post terug.

Medio februari wordt het project met een bezoek aan Middelburg officieel afgesloten.

Adviseren bij het RIVM

Sinds vorig jaar ben ik, Annuska Graver, namens Ingressus als adviseur voor de bibliotheek van het RIVM gestart. De bibliotheek gaat in 2025 verhuizen naar een nieuw pand, waarbij allerlei vraagstukken naar voren komen, zoals de juiste saneringscriteria.

Omdat naast een centrale collectie er ook sprake is van flink wat afdelingscollecties wordt de aanpak van een simpele sanering en verhuizing een kwestie van goed communiceren en tijdmanagement.

Daarnaast omvat de opdracht het opstellen van een concept beleidsplan voor de bibliotheek voor de komende jaren en daarin ook de digitale dienstverlening verder te optimaliseren.

Het leuke is dat alle aspecten van het huidige bibliotheekwerk voorbij komen: van de aanpak van fysieke sanering tot aan het meedenken over een nieuw systeem voor onderzoeksoutput en de rol van de bibliotheek daarbij. Dat deze rol verandert is evident en beweegt steeds meer naar een innovatieve kennisafdeling.

Een boeiende reis waar ik deel van mag uitmaken.

Detachering en advies bij GGNet

Ingressus ondersteunt al jaren een groot aantal bibliotheken in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) met software en support. Sinds het najaar van 2024 is onze dienstverlening verbreed bij GGNet in Warnsveld (bij Zutphen). Door het vertrek van de informatiespecialist was de Vakbibliotheek niet meer bemand.

GGZ instellingen hebben ook een taak om psychiaters, psychologen en verpleegkundigen op te leiden en hierbij is een beschikbare bibliotheekvoorziening een harde eis. Dit was de achtergrond van het verzoek van GGNet. Ingressus vult deze taak nu in door het detacheren van een medewerker die de dienstverlening van de Vakbibliotheek weer heeft opgestart. Het is bijzonder om te zien hoe deze dienstverlening gemist werd en door de kenniswerkers van GGNet weer intensief en enthousiast gebruikt wordt. 

De GGNet directie heeft Ingressus ook gevraagd om een advies te schrijven over de toekomstige ontwikkeling en positionering van de Vakbibliotheek. Deze rapportage is afgerond en behelst adviezen over het uitbreiden van de (digitale) dienstverlening, de interne positionering en promotie en de organisatorische structuur die hierbij voor een optimaal resultaat kan zorgen. De adviezen worden vanaf begin 2025 stapsgewijs in de praktijk gebracht.

Namens Ingressus voert Ger de Bruyn deze taak uit als adviseur.

AI schrijft boek

Een twijfelachtige primeur bij Ingressus op kantoor deze week: we ontvingen een boek dat bleek geschreven door AI. Het is een bekend probleem dat grote verkoopwebsites overspoeld worden door automatisch geschreven boeken. Meestal zijn deze boeken er voor de oplettende koper nog wel uit te filteren. In dit geval was er meer aan de hand....

De titel van een bestaand boek is gebruikt met, voor de vorm, wel een kleine toevoeging: ‘everything you must know : a quick practical complete guide’. De niet-bestaande auteur heeft dezelfde achternaam als de auteur van het oorspronkelijke boek. Niet alleen door AI geschreven dus, maar ook nog eens plagiaat. Zo wordt het – op basis van de beknopte beschrijving van het boek bij aankoop – een stuk lastiger om zo’n boek te ‘ontmaskeren’!

Wat gaf het dan wél weg?

Het boek is uitgegeven in eigen beheer. Dat hoeft op zich niets te betekenen, maar is wel een aandachtspuntje: er zit geen uitgeverij tussen die kwaliteit waarborgt. Dat het geen ‘quick, practical’ en al helemáál geen ‘complete guide’ is, blijkt wel uit de tekst. De tekst bestaat volledig uit (vaak onvolledige) opsommingen die vaag en algemeen geformuleerd zijn, zonder concrete voorbeelden. Ook het gebruik van woorden als ‘essential’ en ‘crucial’ valt op.

Maar wat het gebruik van AI echt verraadt, zijn de ‘restjes’ van prompts die gebruikt zijn om het boek te schrijven. Een aantal keer begint een hoofdstuk met de woorden: ‘Of course!’ waarna een samenvatting volgt. Dat duidt erop dat de ‘schrijver’ een vraag heeft gesteld aan een AI-tool (bijvoorbeeld: ‘Can you summarize the rehabilitation process for me?’ waarop het antwoord volgt, met ‘Of course! The following summarizes the rehabilitation process…’). De inhoud van het boek heeft niets te maken met het oorspronkelijke boek.

Voor ons was een interessante casus om op ons bureau te hebben, en het zet ons aan om scherp en alert te zijn en blijven!

Nieuwe website & nieuw logo 

Ingressus heeft afgelopen jaar tijd gestoken in het vinden van de juiste strategie en visie met elkaar én met onze klanten in deze uitdagende tijd. Wij merken dat veel bibliotheken en kennisinstelling zoals gebruikelijk flink in beweging zijn. Dat tijd en geld daarbij als schaarste worden opgemerkt is geen verrassing. Samenwerken aan de toekomst is dan ook DE leidraad voor Ingressus. Projecten samen oppakken met ieders eigen kennis en expertise lijkt tot succesvolle innovatie te leiden in diensten en producten voor bibliotheken, groot of klein, al dan niet onderdeel van een kennisorganisatie. Daar gaan wij dus ook komende tijd, met een opgefriste website en vernieuwd logo, mee door. 

Voor Ingressus is het afgelopen half jaar een drukke tijd geweest met projecten bij een divers aantal klanten, zoals de afronding van het verhuisproject bij de PTHU in Amsterdam en Groningen, de aflevering van een adviesrapport bij Paleis het Loo, diverse detacheringsprojecten die veelal verlengd zijn, de oplevering bij TNO van een repository en een onderzoek naar de inzet van en houding tegenover Open Educational resources. Deze laatste is een belangrijke bron in het hoger onderwijs, en de Haagse hogeschool bibliotheek wilde weten hoe docenten en studenten hierin staan en wat de rol van de bibliotheek kan zijn.

Ondersteuning bibliotheek Paleis het Loo

In 2023 en 2024 heeft Ingressus de bibliotheek van Paleis het Loo ondersteund. Door de verbouwing van Paleis het Loo kreeg ook de bibliotheek een nieuwe plek en doel: een inspirerende omgeving waar interne medewerkers elkaar ontmoeten, rustig kunnen lezen en inspiratie kunnen opdoen rondom thema’s van het Paleis. 

Ingressus heeft ondersteunende werkzaamheden verricht, zoals het ontdubbelen, opschonen en aanvullen van metadata in het TMS registratiesysteem, waar de bibliotheekcatalogus een onderdeel van is. Hierdoor is een optimalisering van de collectie informatie gerealiseerd, waaronder een flinke aanvulling van auteurs- en uitgeversnamen. Achterstallige en nieuwe invoer van boeken maakte ook onderdeel uit van de opdracht. 

Er is onderzoek gedaan naar een optimalisering van de signatuur, dan wel nummering van personen van het Huis van Oranje waarmee de bibliotheek verder kan. Ook de zoekfunctie van TMS is onderzocht waarbij gebruiksvriendelijkheid en toepasbaarheid binnen Paleis het Loo kunnen worden verbeterd.
We hebben een handleiding gemaakt voor een eventuele toekomstige bibliotheekmedewerker voor het invoeren van materialen in TMS (boeken/tijdschriften/rapporten/artikelen) met uitleg van gemaakte afspraken en richtlijnen hierover. 

Daarnaast heeft Ingressus meegekeken en meegedacht in het proces van verhuizing en hoe een nieuwe opzet van de bibliotheek als Inspiratiezaal eruit kan zien. 

Het was een mooie uitdaging in een bijzondere omgeving voor Ingressus!

Inspiratie opdoen: David Lankes

In juni jongstleden was David Lankes in Nederland en wel op het symposium in 'de bibliotheek Oostland'. David Lankes is een Amerikaanse professor in bibliotheekwetenschappen en kan daar inspirerende lezingen over houden

Dit keer was het onderwerp de nieuwe bibliothecaris van nu, de zogeheten community librarian. Niet alleen in openbare bibliotheken komt deze term en functie veel voor, ook in andere sectoren binnen de bibliothecaire wereld krijgt deze rol veel aandacht. De conclusie van David Lankes was onder meer dat kennis pas echt tot ontwikkeling komt door het inzetten van communities. De bibliothecaris van nu moet toegang geven tot informatie, maar ook actief deze informatie delen en organiseren in zijn netwerk. Hij stelde prikkelende vragen zoals: wat doe je met je collecties richting je doelgroepen? En: als je fysieke collecties weggooit want doe je dan digitaal voor je community? Bibliotheken zitten in de kennisdeling-business en redden soms zelf levens volgens hem door de sociaal maatschappelijke rol die bibliotheken hebben. 
Zijn mantra : slechte bibliotheken bouwen (alleen aan) collecties; goede bibliotheken bouwen aan diensten; relevante (uitstekende) bibliotheken bouwen aan communities. Iets om verder over te filosoferen.

HowardsHome

Per 1 oktober stoppen wij met de dienstverlening die de afgelopen jaren in samenwerking met HowardsHome is opgezet. Dit betreft het nieuwsportaal en de dagelijkse nieuwsbrieven met relevant nieuws uit de medische sector. Actieve gebruikers van deze diensten zijn inmiddels op de hoogte gebracht. Er komt geen vervanging voor het nieuwsportaal en de nieuwsbrieven.

In de afgelopen jaren is de Vakliteratuur app geïntroduceerd als alternatief. Deze biedt ondersteuning voor nieuwsfeeds, tijd- en locatieonafhankelijke toegang tot de gelicenseerde bibliotheekcontent via Hidden Automatic Navigator, en de mogelijkheid om zelf nieuwsbrieven samen te stellen met de Redactietool. Bovendien kun je uitgebreide analyses uitvoeren op basis van artikelen in de app.

Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact op met de ServiceDesk.

TNO repository draait op X-ref 6

Wij zijn volop bezig met de ontwikkeling van X-ref 6, dat volledig vanaf de basis opnieuw wordt opgebouwd. Recent heeft TNO een nieuwe repository ingericht met behulp van onze X-ref 6 software. Lees hun verhaal via deze link. De repository is openbaar en te bekijken via https://repository.tno.nl.

Naast de ontwikkeling van X-ref 6 zijn we ons aan het voorbereiden op de uitrol richting klanten. We zijn op zoek naar organisaties die geïnteresseerd zijn in het testen van deze nieuwe versie, bij voorkeur klanten die al (deels) gebruikmaken van het webbeheer in X-ref 5.

Geïnteresseerd? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

X-ref client updates

In de komende periode zullen wij enkele klanten die gebruikmaken van X-ref hosting benaderen voor een update van de X-ref client. Niet iedereen werkt momenteel met de nieuwste versie van de X-ref client software, en we willen dit gelijktrekken.

We zijn continu bezig met het evalueren en verbeteren van onze hostingomgeving bij Intermax. Dit jaar zullen we enkele aanpassingen doorvoeren in de hostingomgeving die direct invloed hebben op oudere versies van de X-ref client. Ons doel is om ervoor te zorgen dat alle klanten aan het einde van het jaar op de meest recente versie draaien.

Voor klanten die met Citrix werken, zijn we afhankelijk van de medewerking van hun ICT-afdelingen voor het opnieuw aanbieden van de geüpdatete X-ref clients. In het verleden is gebleken dat dit proces soms vertraging opliep doordat ICT-afdelingen hier pas later tijd voor hadden of helemaal niet reageerden. Om dit te voorkomen, stellen we de update dit keer verplicht, met als deadline 31 december.

Neem gerust contact op als je vragen hebt over de updateprocedure. Een korte uitleg is te vinden via deze link.

Aanmelden voor nieuwsbrief